EPIRB

English

Een Emergency Position Indicating RadioBeacon (EPIRB) is een soort noodbaken dat in de scheepvaart wordt gebruikt om in geval van nood de identiteit en de locatie van het in nood verkerende schip aan de redddingsauthoriteiten door te geven. Zodra een noodbaken wordt geactiveerd, zendt het een signaal uit dat door het COSPAS-SARSAT satelliet systeem wordt gedetecteerd. Het COSPAS-SARSAT netwerk geeft vervolgens de gegevens door aan de reddingsauthoriteiten ter plaatse.

Moderne EPIRBs werken in de 406 MHz band. Er zijn 2 verschillende soorten 406 MHz EPIRBs. Een categorie I EPIRB wordt automatisch geactiveerd zodra een schip zinkt. Deze categorie I EPIRBs zitten in een speciaal rek dat de EPIRB loslaat op een waterdiepte van 1 - 3 meter. De EPIRB drijft dan naar het oppervlak en zendt een alarmsignaal uit. Deze EPIRBs kunnen ook handmatig worden geactiveerd.

EPIRB
Een 406 MHz EPIRB.

Een categorie II EPIRB moet handmatig worden geactiveerd.

Het COSPAS-SARSAT satellietsysteem kan de locatie van een EPIRB bepalen met een nauwkeurigheid van 2 tot 5 km. Er zijn ook EPIRBs te koop die aan een GPS ontvanger kunnen worden gekoppeld. De exacte locatie wordt dan met het alarmsignaal meegezonden.

Beide categorieën 406 MHz EPIRBs zenden ook op een laag vermogen een signaal uit op de 121,5 MHz. Dit signaal wordt door de reddingstroepen gebruikt zodra ze in de buurt komen om het baken te vinden. Dit wordt dan ook een "homing"-signaal genoemd.

Een 406 MHz EPIRB is verplicht voor schepen die onder GMDSS vallen.

Oudere EPIRBs maken gebruik van de 121,5 MHz of 243 MHz band. Deze noodbakens waren oorspronkelijk ontwikkeld om door een overvliegend commercieel of militair vliegtuig te worden gedetecteerd. De COSPAS-SARSAT satellieten kunnen deze frequenties ook detecteren, maar de detectie is op deze frequenties niet zo goed als op de 406 MHz. COSPAS-SARSAT heeft aangegeven de detectie van noodbakens op 121,5 en 243 MHz vanaf 1 februari 2009 te staken.

Inmarsat had vroeger een eigen systeem voor noodbakens. Dit werd Inmarsat E(mergency) genoemd. De Inmarsat EPIRBs werkten op de 1646 MHz. Deze EPIRBs werden door de geostationaire satellieten van Inmarsat gedetecteerd. Inmarsat heeft deze dienst gestaakt op 1 december 2006.

Lees verder